De pretparkkenners of de trouwe volgers weten het inmiddels: ik ben fan van Europa-Park. Dit pretpark in Zuid-Duitsland wint het wat mij (en mijn kinderen) betreft van andere pretparken zoals de Efteling, Disneyland Parijs en zelfs Universal Studio’s Florida. Voor degenen die het nog niet kennen: ga je schamen. Of lees dit artikel, dan weet je ook alles.
De nieuwste achtbaan in Europa-Park heet Voltron Nevera, deze ligt in het themagebied Kroatië. Inmiddels is deze achtbaan alweer ruim een jaar oud, maar voor mij is ‘ie nieuw. Ik kon dus ook niet wachten om deze achtbaan te proberen tijdens onze laatste persreis. Deze achtbaan is anders dan de andere 13 achtbanen in Europa-park: langer, groter en beter. Dat blijkt alleen al uit het feit dat 3,25 miljoen bezoekers deze achtbaan al hebben geprobeerd.

Wat is er zo bijzonder aan Voltron Nevera?
Een aantal aspecten zijn bijzonder. Zo is de achtbaan bijna 1,5 kilometer lang. Als vergelijk: houten achtbaan Wodan, die al best lang duurt, is een kilometer. De Python in de Efteling 750 kilometer. Ook heeft Voltron achtbaan de steilste lancering ter wereld, met een hoek van 105 graden. Er zitten vier krachtige versnellingen in, waarvan één achterwaarts. En je gaat zeven keer over de kop. Yess, niet het minste dus, en de moeite om voor in de rij te staan. Wij hebben deze achtbaan twee keer gedaan, en hebben beide keren ongeveer een uur in de rij gestaan. Via de app van Europa-Park kun je de wachttijden per attractie zien.
Als inspiratie voor Voltron is uitvinder Nikola Tesla gebruikt, die geboren is op de plek waar nu Kroatië ligt. Zoals je van Europa-park verwacht, is alles rondom de achtbaan en in het themagebied Kroatie helemaal kloppend gemaakt. De wachtrij van Voltron staat vol met vanalles wat met Nikola Tesla en zijn uitvindingen te maken heeft. Omdat ik het niet zo goed kan vertellen als het persbericht, zal ik dat hier even citeren:
Europa-Park maakt veel gebruik van storytelling. De achtbaan (en het themagebied Kroatië) dompelen de bezoekers onder in de experimenten die wetenschapper en uitvinder Nikola Tesla begin vorige eeuw uitvoerde. Tesla werd geboren in het huidige Kroatië. De achtbaan start in een waterkrachtcentrale die Tesla in het verhaal van Europa-Park gebruikt voor zijn experimenten. Een van zijn spannendste ideeën was een teleportatiemachine, die mensen als pure energie heen en weer zou sturen tussen twee torens, door middel van een bliksemschicht. Bezoekers beleven dit tijdens een ritje in de ‘Voltron Nevera powered bij Rimac’. |
Rimac is een fabrikant van elektrische auto’s en heeft zijn naam aan Voltron verbonden. De Rimac Nevera is de snelste elektrische auto ter wereld. In het themagebied Kroatië is ook deze auto te bewonderen. En je kunt er een heerlijk broodje Ćevapčići halen. Doe dit wel ná je achtbaanritje, is mijn advies. Je leest alles over het themagebied Kroatië op deze pagina.

Hoe is de achtbaan echt?
Wow. In één woord wow. Direct op de eerste dag van ons bezoek ben ik met mijn dochter in deze achtbaan geweest. We wisten niet echt wat ons te wachten stond, maar hier kun je ook niet voorbereid zijn. Deze achtbaan is echt een bizarre ervaring. Niet alleen word je direct afgeschoten in een looping, hij gaat ook zeven keer over de kop, een keer achteruit en nou ja, hij is alles wat je wilt in een achtbaan. Niet gek dat er al zoveel bezoekers zijn geweest! Toen ik eruit kwam was ik echt wel even een beetje van de kaart. De G-krachten zijn net nog iets sterker dan in de andere achtbanen in Europa-Park, die toch ook al redelijk heftig zijn. Je wordt in deze achtbaan eigenlijk van ervaring naar ervaring geslingerd.

Ik ben gek op achtbanen waarin je wordt afgeschoten. Dat geeft zo’n adrenalinekick! In de Blue Fire gebeurt dat ook, maar daar ga je rechtdoor. Dat je hier direct een looping in schiet maakt het helemaal geweldig. Ook word je verderop nog eens afgeschoten, waarbij je eerst een stuk achteruit getrokken wordt. Ik neem me altijd voor om koelbloedig in de achtbaan te zitten, niet te gillen en nonchalant om me heen te kijken. Wel, de camera van Europa-Park legde feilloos vast hoe dat is afgelopen:

(Nb.: laat duidelijk zijn dat de bliksemschichten tussen mijn benen niet voortkomen uit extreme opwinding maar een gevolg zijn van de foto-effecten)
Gelukkig heb ik een deel van mijn geven doorgegeven aan mijn kind, en zitten de hysterische genen daar niet bij. Zij kan deze achtbaan namelijk nemen zoals iedereen hem zou willen nemen. Mijn dochter zit helemaal op links:

Praktische info
Wil je deze achtbaan, en andere achtbanen uitproberen? Ik zou het zeker aanraden. Als je een beetje fan bent van pretparken, dan wil je een keer in Europa-Park geweest zijn. Het is een stukje rijden (zo’n 700 kilometer vanuit Utrecht) maar dan heb je ook wat. Wij overnachten meestal op de heen- en terugreis in een hotel in de buurt van Karlsruhe, zodat ik uitgerust het pretpark in kan na de autorit en ook uitgerust weer naar huis kan rijden na een paar dagen pretpark. Dit keer overnachtten wij in Europa-Park in het Portugese themahotel ‘Castillo Alcazar’.
Entreetickets voor Europa-Park kosten tussen de €52,- en €73,- voor volwassenen, afhankelijk van op welk moment je gaat. Ter vergelijk: entreetickets voor Disneyland Parijs kosten tussen de €71,- en €110,- en voor de Efteling €53,-. Ga je naar Europa-Park, dan is een bezoek aan waterparadijs Rulantica echt een must. Overigens moet ik hierbij vermelden dat wij de entreetickets voor Europa-Park en Rulantica en de twee hotelovernachtingen hebben gekregen. Dus heb je het in je om een gewaardeerd mamablogger te worden, dan is dat ook een manier om er te komen!
- Als alleenstaande ouder Europa-Park bezoeken - 23/05/2025
- Boer zoekt vrouw aflevering zoveel: keuzes en citytrips - 19/05/2025
- Leiden ontdekken op de fiets - 17/05/2025
Geef een reactie