Een mailtje van de meester van groep 3. We mogen trots zijn op onze kanjers. Ze hebben de afgelopen maanden keihard gewerkt en ontzettend veel geleerd.
Nou, trots ben ik zeker. Op mijn aandringen is onze vijfjarige naar groep 3 gegaan. Uiteraard in overleg met school, maar ik was degene die vond dat ze eraan toe was. Je weet dat natuurlijk achteraf pas echt, maar met haar ontwikkelingsvoorsprong en de geschiedenis van haar broer die een klas oversloeg, en meerdere hoogbegaafden in ons gezin, leek het mij een goed idee als ze na anderhalf jaar kleuterschool in groep 3 zou beginnen.
Gelukkig bleek het een goede zet. Het kind fleurt helemaal op in groep 3. Ze schrijft heel graag, en probeert steeds meer woorden te lezen. Nou, je ziet het aan de uitgelichte foto, het gaat nog niet helemaal vlekkeloos, maar het begin is er 😉
De stap van groep 2 naar groep 3 is erg groot. Mijn oudste zoon had daar veel last van. In de kleuterklassen wilde hij schrijven, maar dat hoefde nog niet. Als hij een werkje pakte werd hij geprezen, maar als hij het niet deed was het ook best. Toen hij ineens móest gaan schrijven in groep 3 was hij de motivatie al kwijt. Dit bleek best een lastig probleem.
De tweede zoon was juist klaar met de prikkels van de kleuterklas. Hij bleek supergoed te gedijen onder rust en regelmaat. Nu heb je dat in de kleuterklas ook heus wel, maar het zitten aan tafeltje, duidelijke dagindeling en het feit dat hij wist dat er ging gebeuren (we leren nu die letters, daarna komen die andere) gaf hem veel rust. En ons dus ook.
Wat erg leuk is, is dat er op onze basisschool in groep 3 ook nog elke week in de hoeken wordt gespeeld op het moment dat de kleuterklas leeg is. Dit maakt de overstap van groep 2 naar groep 3 iets minder groot.
En mijn dochter, die kon dus niet wachten. Ik schreef dat ze vorig jaar al toe was aan groep 3. Ze vindt elke dag geweldig en zuigt alle informatie op. Hele kerstkaarten heeft ze geschreven dit jaar, op haar eigen fonetische manier. En zojuist een verjaardagskaart met Heppie bursdee erop.
Ik geniet ervan, vind het allemaal een stuk leuker als ze kunnen lezen en schrijven. Ik hoef niet meer voor elk wissewasje naar ze toe te lopen (‘wat staat hier? De computer zegt iets maar ik snap het niet!’ ‘Lees zelf maar’) en ik kan ze steeds makkelijker voor een boodschapje sturen.
Daarnaast merk ik dat de kinderen vanaf groep 3 zelfstandiger worden: de dochter kleedt zich steeds sneller zelf aan en uit, en loopt alleen de school in wat mij zo weer tien minuten scheelt in de ochtend. Ze kan steeds beter met andere kinderen spelen en overleggen. Ook kunnen we makkelijker met de kids uit eten: nu ze allemaal lezen en schrijven spelen we galgje terwijl we op onze bestelling wachten. Ideaal.
En niet onbelangrijk: er worden steeds meer grapjes gemaakt. Want humor hebben mijn kids gelukkig allemaal, en vanaf groep 3 komen daar woordgrapjes bij. Dat is leuk!
Zo af en toe komt er dus een humoristische tekst terug uit school. Ken je Meester Mark? Hij deelt dit soort teksten op facebook en twitter en in zijn boek Meester Mark rekent het goed. Nou, ik zou het boek van Meester Mark zo kunnen vullen. Het is niet altijd bewust, maar ik heb ze wel geleerd om, als ze het antwoord op een vraag echt niet weten, iets grappigs op te schrijven. Opdat de juf of meester ook nog wat lol heeft in het zware werk. De pareltjes van de afgelopen tijd:
Liever geld dan geluk, moet de middelste hebben gedacht
- New York, New York - 12/11/2024
- The Big 40 - 03/11/2024
- Creëer een unieke sfeer met bijzondere wanddecoratie voor thuis - 18/10/2024
Deborah zegt
Heerlijk leesvoer dit
Meester Mark ken ik inderdaad an FB, ook altijd zo grappig om zijn stukjes tekst te lezen.