Hoe is het om blogger te zijn? Nou, fijn. Je kunt namelijk al je frustraties over zaken kwijt in je blogs. Vandaag ga ik daar eens lekker gebruik van maken, en vertellen waarom ik in één klap een hekel heb gekregen aan de Action. En nu roep dat ik er nooit meer heen ga, al kom ik daar waarschijnlijk binnenkort wel weer op terug.
Een tas vol
Want ja, bij de Action hebben ze nou eenmaal alles. Een superwinkel, zo zou ik het tot voorkort omschrijven. Die bij ons in het dorp is flink groot, je parkeert er gratis en je kunt er dus vrijwel alles kopen wat je zoekt. Ik ben niet de enige die er regelmatig naar binnen gaat voor één ding en terugkomt met een tas vol. Nog even een nieuw telefoonhoesje, voor 49 cent een extra schrift en een pak viltstiften voor nog geen euro. Tja, verleidelijk.
Met zulke prijzen weet je ook dat je meuk koopt. En dat is prima. Voor dat geld kun je elke week wel een pak viltstiften kopen, toch? Dat is gewoon een keuze. Nee, ook daar ben ik niet verontwaardigd over.
Wat me wel echt heel erg tegen de borst stuit, en waarom ik nu zo boos ben (en zelfs bijna ging huilen in de Action, maar goed, ik had niet zo’n geweldige week) is omdat ik in de afgelopen twee maanden maar liefst drie keer iets heb gekocht wat gewoon kapot bleek te zijn. Gewoon, al kapot in de verpakking. Waar ik natuurlijk achterkwam toen ik thuis was. En daar, mensen, kan ik HEEL slecht tegen.
Een liter benzine
Kijk, tijd is geld. Dat is misschien niet voor iedereen zo, maar voor mij wel. In een uur kan ik een blog schrijven waar ik €125,- mee verdien. Of, net zoals deze blog, mijn frustratie in kwijt kan en me een psycholoog bespaar. Als ik dat uur bezig ben met heen en weer rijden naar de Action omdat ik iets kapots heb gekocht, kóst het alleen maar. Natuurlijk krijg ik dan mijn geld terug, zelfs zonder bon (als dat niet was gelukt was ik serieus uit mijn plaat gegaan), maar aan het einde van de streep ben ik een uur en een liter benzine armer en heb ik nog niets. Want elke keer als ik iets koop wat kapot is, blijkt het ook net het laatste artikel te zijn, en kan ik het dus niet ruilen voor iets goeds.
Dat laatste zette mij vooral aan het denken. Die tijd had ik, want bij de servicebalie stond ik een halfuur te wachten omdat die arme Actionmedewerkers geen contant geld in hun lade krijgen, maar wel geacht worden de klanten wisselgeld te geven. Dan krijg je heel moeilijke constructies met mensen die er 45 cent bij willen geven, medewerkers die dat niet snappen, rekensommen en andere ellende. Anyways, die tijd kon ik gebruiken om me te realiseren dat ze waarschijnlijk het kapotte artikel gewoon weer linea recta in het schap flikkeren, zodat de volgende klant de pineut is. Ja, zo blijf je lekker bezig.
En als die klanten nou ook nog eens elke keer dat ze binnenlopen direct een telefoonhoesje, pakje nieuwe veters of batterijen kopen, dan heb je best nog een leuk verdienmodel. Leuk, maar niet heel klantvriendelijk.
Alles controleren
Mijn ervaring met stenen winkels was na de ellende bij de Mediamarkt al niet zo geweldig, dit helpt natuurlijk helemaal niet. Je zult zeggen: controleer gewoon alle artikelen voordat je ze in je mandje stopt. Maar even serieus: moet ik er op voorhand al vanuit gaan dat dingen misschien kapot kunnen zijn als ik ze koop? Dat is toch van de zotte?
Kortom: ik ga voorlopig niet meer naar de Action. Niet alleen omdat ik de jongen bij de servicebalie toebeet dat hij die kapotte bidon niet meer terug moest zetten in het schap en daarbij zelf bijna ging huilen van frustratie, maar gewoon omdat ik even helemaal klaar ben met die winkel. Er zal heus snel een moment komen dat ik er weer wat nodig heb, maar voorlopig probeer ik me maar te redden met de mini-HEMA in ons dorp en anders bol.com. Kost het me in ieder geval geen benzine.
Hoe zijn jouw ervaringen met de Action? Herken je dit verhaal, of heb jij nooit problemen? Ik ben benieuwd!
- Hoe pak je een scheiding aan als er kinderen in beeld zijn? - 18/03/2025
- Boer zoekt Vrouw is alweer begonnen! En nu? - 17/03/2025
- Een knusse leeshoek maken? Dit heb je nodig - 17/03/2025
Dat heb ik inmiddels bij Ikea/Utrecht. Ben er helemaal klaar mee. Het was een vrij lakse winkel, waarin je rustig je gang kon gaan, maar na de verbouwing is het erg groot, ik ga die twee grote vloeren niet af, en het lakse is veranderd in stugheid. Bovendien is ondanks de enorme vergroting het assortiment nog steeds beperkt en de winkel is veel rommeliger geworden.
Het stoort me ook dat goede produkten vervangen worden voor uitgeklede versies. Willen ze een Action worden? Die is hier dichterbij en goedkoper. Overigens kom ik daar alleen met een boodschappenlijstje en kijk dat meteen met een halve blik wat het huidige basisassortiment is.