Het moest er eens van komen, het probleem waar elke geoefende reiziger wel eens tegenaan loopt. Het was mij alleen nog nooit gebeurd, tot pasgeleden: mijn koffer kwam niet aan op het vliegveld van bestemming. Was het in 2023 schering en inslag (doordat het een rommeltje was op Schiphol), nu hoor je het veel minder. Maar we weten allemaal: het kan gebeuren dat je koffer niet aankomt op de plaats van bestemming. En dat, mensen, is nou eenmaal een luxeprobleem. Voor mij althans wel, want ik reis voor mijn plezier.
Onderbroek in je handbagage
Ga je op een lange vlucht, soms met overstap of tussenlanding, word je er al een beetje voor gewaarschuwd: neem medicijnen, belangrijke papieren en een schone onderbroek en tandenborstel mee in je handbagage, want koffers hebben de neiging om niet aan te komen. Vlieg je echter zoals ik met een simpel vluchtje naar Dublin, verwacht je dat niet. En als je de handbagage dan moet inchecken omdat er niet genoeg plek is in de cabine, ja, dan ga je voor ’travelling light’. Ik althans wel. Op die vlucht van een uur had ik niet veel nodig, dus ik nam alleen m’n handtasje mee het vliegtuig in. Om op Dublin Airport tevergeefs te wachten op mijn trolley: alleen die van mijn vriend rolde van de band.
Lees ook: 24 uur vertraging door een kapot vliegtuig en slechte aansluiting
Nu was dit beter dan andersom, zo grapte een medeslachtoffer naast ons. Mijn vriend is namelijk twee meter lang. Ik pas zijn kleding beter dan hij de mijne. Deze mensen kwamen uit Zuid-Afrika, maar zagen via hun airtag ook al dat hun koffer nog op Schiphol stond. Ik vreesde dat die van mij hetzelfde lot had ondergaan, samen met die van nog 15 andere gedupeerden: ze waren duidelijk een karretje koffers vergeten in te laden.
Koffers inchecken op P3
En ik had juist nog zo gejubeld op insta over Schiphol. Het was 26 april, de vrijdag voor de meivakantie, en het zou de drukste dag van het jaar worden. Wij vlogen midden op de dag, om 12.00 uur. Het verliep allemaal vlekkeloos. We konden onze koffers al inchecken op parkeerplaats P3, waar extra incheckbalies waren gemaakt. Er stonden geen rijen en ook de security enzo ging als een trein. Wow, wat een geoliede machine! Daar kon karma natuurlijk wel wat mee.
Terug naar Dublin. Naast de wc had ik de ‘baggage info’ balie gezien dus hop, erheen. Hier leerde ik ook direct dat de Ierse medemensch vrij onverstaanbaar praat. Er lag al een lijst met namen, zij wisten blijkbaar ook al dat er een karretje koffers vergeten was. Ik moest een formulier invullen, de koffer zou met een vlucht later die dag of de volgende dag mee komen en bezorgd worden door een koerier. Eigenlijk was het zo gepiept en zeer licht bepakt (met een noodpakketje van KLM) verliet ik het vliegveld.
Want ja, wat kun je doen? Nu moet ik zeggen dat ik sowieso niet snel in paniek ben, en al helemaal niet als het om reiscomplicaties gaat. Dit soort dingen horen erbij, zeker als je zoveel reist als ik. En: overal zijn winkels, zeker in Dublin! Daarbij zou de koffer waarschijnlijk al met de volgende vlucht (om 17.00 uur) mee komen en kreeg ik een trackingcode en twee telefoonnummers van Sky Handling Partner.
Omgedraaide onderbroek
Nu hadden wij gelukkig een hotel met 24-uurs receptie (NYX hotel Dublin, aanrader), want anders kun je dus toch op je koffer gaan zitten wachten. Ik had al in de voorwaarden gelezen dat hij ook aangepakt mag worden door een hotelmedewerker. Nou, dat was maar goed ook, want die koffer kwam pas 24 uur later, anders hadden we mooi vast gezeten. Die trackingcode bleek niet helemaal te werken en de telefoonnummers waren onbereikbaar. Hier kwam ik pas de volgende dag achter, want toen de koffer ’s avonds niet kwam, dacht ik nog: die komt morgenochtend wel. Maar na een ochtend rondlopen in een veel te groot vest van mijn vriend, met omgedraaide onderbroek en zonder make-up, vond ik het toch tijd voor een telefoontje. Tevergeefs, dus.
Lees ook: 38x wat ik denk bij de kofferband op Schiphol
Even dacht ik: shit. Straks komt die koffer dit weekend niet meer. Naast de bagageservice was het koeriersbedrijf namelijk ook niet bereikbaar in het weekend. En maandag zouden we alweer terugvliegen. Ook nog geen ramp, want zoveel had ik niet nodig, maar ik zou dinsdag weer doorvliegen naar Spanje. En daar wilde ik wel graag een koffer voor hebben.. Voor de zekerheid besloot ik maar een pakketje onderbroeken, sokken, wat make-up en twee truien te kopen. Waarna er in de middag toch een telefoontje kwam van de koerier: mijn koffer was bezorgd bij het hotel. Wel na een hoop gedoe, want met een achternaam als Van Der Does kunnen ze in het buitenland niet veel, dus ze snapten niet dat ‘Mrs Van’ dezelfde was als ‘Mrs Does, van der’.
Garderobe gesponsord door KLM
Eind goed al goed. We waren inmiddels al op de helft van de vakantie, ik had mijn koffer met spullen waarvan ik eigenlijk dacht: waarom heb ik dit allemaal ingepakt, zoveel had ik helemaal niet nodig, en ik had een leuke nieuwe garderobe. Gesponsord door KLM, want de bonnetjes kon ik allemaal indienen en binnen een week was alles netjes vergoed.
Die koffer kon ik mooi ingepakt laten om na een heerlijk weekend Dublin door te vliegen naar Alicante. Waar alle koffers gelukkig wel op tijd aankwamen. Daar liepen we weer tegen andere problemen aan, maar dat lees je wel in een volgende blog 😉
Wil je weten wat wij van Dublin vonden? Dat lees je in deze blog over Dublin
- Leuke stedentrip voor een paar dagen? Edinburgh is echt een aanrader!
- Bij Transavia boek je voordelige vliegtickets naar bijvoorbeeld Ibiza, Londen of Rome
- Met kinderen vanaf 8 jaar kun je de toren van Pisa beklimmen
- Snel een stad leren kennen? Boek een fietstour bij Baja Bikes. Met Nederlandse gids!
- Voordelig vakantie vieren op Curaçao? Dat kan, lees hier mijn tips.
- Tot wanneer slapen kinderen bij je in bed? - 19/09/2024
- De garderobe van een 40-jarige - 17/08/2024
- Lisette Schrijft niet meer (althans geen blogs) - 29/07/2024
Geef een reactie