Europa-Park: nooit van gehoord? Nou, dat is echt zonde. Europa-Park is een superleuk pretpark met de wildste achtbanen. Ik bracht er in 2018 drie dagen door met mijn twee zoons, en in 2019 nog eens met al mijn kinderen, op uitnodiging van Europa-Park.
Ik ben achtbanenfreak en mijn kinderen hebben dat gen geërfd. De kick na een goede achtbaan is onbeschrijflijk, en vaak is die paar minuten dat de achtbaan duurt het wachten meer dan waard. We waren dus erg benieuwd naar de 13 achtbanen van Europa-Park!
Bijzondere achtbanen
Europa-Park staat bekend om de bijzondere achtbanen. Dit komt omdat het park eigendom is van de familie Mack. Dit familiebedrijf heeft verderop in Duitsland (in Waldkirch) een fabriek waar achtbanen ontworpen en gebouwd worden. Dit bedrijf is 1 van de 5 grootste achtbaanleveranciers ter wereld. Europa-Park geldt als een soort showroom voor dit bedrijf: hier worden nieuwe achtbanen geshowd en komen grote, belangrijke pretparkbazen uit de hele wereld kijken.
En wij dus. Wij waren natuurlijk ook belangrijk, want samen met 39 andere bloggers en journalisten waren we uitgenodigd om drie dagen in Europa-Park door te brengen. Met overnachtingen op het camp resort, ontbijt en avondeten inbegrepen. Nou, daar zeg ik geen nee tegen!
Ideale tussenstop vanuit Italië of Oostenrijk
De negen redenen om Europa-park te gebruiken als tussenstop op je reis naar Zuid-Europa, lees je in mijn nieuwste blog. Omdat de ligging van dit park ideaal is, vlak langs de doorgaande snelweg, is de bereikbaarheid prima.
Ik zal de 12 achtbanen waar wij in zijn geweest bespreken, en ze voorzien van een totaal subjectieve classificatie mijnerzijds. In totaal zijn er 13 achtbanen, maar we hebben de peuterachtbaan wegens teveel saaiheid overgeslagen.
Silver Star
De Silver Star bevindt zich in het ‘Frankrijk’ gedeelte van Europa-Park, en loopt voor een deel over de parkeerplaats. Deze achtbaan is een samenwerking met Mercedes, en in de wachtrij kun je je dan ook vergapen aan een safetycar en een heuse formule-1 auto. De medewerkers lopen allemaal in echte formule-1 overalls en alles is geheel in stijl.
Als je slim bent, net als wij, ren je in de ochtend direct naar deze achtbaan. De rijen kunnen hier namelijk flink oplopen. Tijdens eerste rit dacht ik dat er nooit een eind kwam aan het omhoog takelen, de eerste ‘heuvel’ is dan ook 73 meter hoog. Tot 2012 was dit de hoogste achtbaan van Europa.
En echt, het is hoog!! De kleine drie minuten hierna gaan als een waas aan je voorbij, maar wat een kick! De achtbaan maakt geen looping, je zit dan ook alleen vast met een heupbeugel, wat een bizar gevoel geeft. Denk: Goliath 2.0 (Walibi).
Baby Switch pas
Deze achtbaan is geschikt voor kinderen vanaf 1.40 meter. Niet handig als je, net als ik, alleen met kleinere kinderen in het park bent en je wilt zelf ook in de achtbaan.
Daar is gelukkig een oplossing voor: de Baby Switch Pas. Mocht je kleine kids bij je hebben dan kan de ene ouder in de rij gaan staan en een baby switch pas aanvragen. De andere ouder kan dan met de kids iets anders gaan doen. Na de rit wissel je de kinderen bij de uitgang met elkaar uit, en na afgeven van de baby switch pas mag de andere ouder via de uitgang de achtbaan betreden. Een superslimme oplossing voor ouders die ook wel wat spannenders willen dan de draaiende theekopjes!
Mijn classificatie: ∗∗∗∗ (met looping had hij er 5 gehad)
Blue Fire
De tweede absolute topper qua achtbanen is de Blue Fire, gelegen in het IJsland-gedeelte van het park. Ook deze achtbaan geeft een absolute adrenalinekick. Hier word je ook vastgezet met een heupbeugel, wat best bijzonder is, want deze achtbaan gaat vier keer over de kop. Maar het is pas echt gaaf dat je aan het begin wordt afgeschoten. De achtbaan versnelt naar 100 km/u binnen 2,5 seconden. Wow!
Niet nieuw voor mij, want ook de Formule-X in Drievliet en de Xpress in Walibi werken met zo’n lanceersysteem, maar het blijft geweldig. En deze gaat behoorlijk veel sneller. Wat de Blue Fire verder bijzonder maakt is dat je hartslag tijdens de rit wordt gemeten als je je handen aan de beugel houdt. Best interessant om te zien wat er gebeurt met je hartslag vlak voor, tijdens en na de rit.
De achtbaan is gemaakt in samenwerking met GAZPROM, een groot Russisch gasbedrijf. In de wachtruimte binnen kun je van alles leren over boringen naar aardgas, heel interessant. En ook het buitengedeelte voelde wat… ehh… Russisch.
Mijn classificatie: ∗∗∗∗
Wodan
Houten achtbaan Wodan is niet gebouwd door het bedrijf Mack, maar door een Amerikaans bedrijf. Ook bij deze achtbaan ga je zo’n 100 kilometer per uur. De Wodan loopt vlak langs de Blue Fire en kruist deze zelfs een keer, en ook de Atlantica Supersplash wordt gekruist. Efficiënt qua ruimte, en de rollercoaster tycoon fans onder ons kunnen daar absoluut iets mee.
Het mooie aan de Wodan is dat ook weer alles in thema is. Zo loop je in de wachtrij door een oude mijn met schaarse verlichting. Ook heeft de wachtrij een toilet en een winkeltje, wat het wachten wel iets draaglijker maakt. Bij ons was de wachttijd namelijk ruim een halfuur.
Misschien was ik inmiddels wat blasé na alle achtbanen, maar ik vond deze achtbaan niet zo spectaculair. Dat kan ook komen doordat ik al 300x in de Joris en de Draak in de Efteling en in de Robin Hood in Walibi ben geweest, daarmee is deze achtbaan vergelijkbaar, al is hij wel wat hoger. Maar ach, been there, done that!
Mijn classificatie: ∗∗∗
Atlantica Supersplash en Poseidon
Europa-Park heeft verschillende waterattracties, waaronder een boomstamattractie, een wildwaterrivier en twee waterachtbanen. Nu ben ik daar minder fan van, omdat ik altijd de pineut ben qua water vangen. Maar ik vond dat ik niet voor niets was uitgenodigd, dus ik zette me hier fier overheen.
De Atlantica Supersplash hadden we al gezien vanuit de Wodan: een baan waar je in een boot mee wordt genomen naar 30 meter hoogte, een stuk achteruit rolt over een rail, en dan naar beneden stort en een gigantische splash produceert. Waarbij het niet uitmaakt waar je zit, nat wordt je sowieso.
De andere waterachtbaan is de Poseidon, in het Griekenland gedeelte. Dit is een wat langere achtbaan, die naast over rails ook een twee keer door het water gaat en hierbij een grote splash maakt. Hier waren we strategisch voorin gaan zitten, met het idee dat je achteraan natter zou worden. Wel: nee. Vooraan word je net zo nat.
Gelukkig zijn er bij de waterattracties wel speciale droogcabines te vinden. Je gooit er een euro in, en wordt zo’n 4 minuten van alle kanten geföhnd. Ideaal, zeker op koude dagen.
Mijn classificatie: ∗∗∗ voor beiden, hoewel de Poseidon iets spectaculairder is.
Arthur
De Arthur waren wij op de eerste twee dagen straal voorbij gelopen. Deze achtbaan ligt nogal verscholen in het minimoys kingdom, het sprookjesgedeelte van het park. Dit doet een beetje Efteling-achtig aan, zo is hier bijvoorbeeld het huis van Rapunzel te zien.
De Arthur is een grote overdekte attractie met karretjes hangend aan een rails. Het doet eerder een beetje droomvlucht-achtig aan dan dat het voelt als een achtbaan, al zijn er wel wat snellere gedeeltes. Maar wat vooral opvalt is de geweldige entourage van deze achtbaan. Alles is hier in het thema Arthur en de minimoys, naar de Franse animatiefilm. De wachtrij is spectaculair, de hal waar je binnenkomt is prachtig (de achtbaan gaat hier boven je hoofd langs) en tijdens de rit val je van de ene verbazing in de andere.
Uiteraard gaat de uitgang (net als bij de droomvlucht) door een winkel, maar omdat Arthur en de minimoys minder bekend is bij de Nederlandse kids kon ik hier zonder al teveel financiële aderlatingen doorheen. Verder valt het kluisjessysteem op: door je toegangskaartje te scannen krijg je een kluisje toegewezen, waar je je tas in kan doen en later weer uit kan halen. Vanwege het railsysteem stap je namelijk in deze attractie via een lopende band, dus er is geen tijd om je tas aan de andere kant te gooien. En omdat je benen los hangen kun je daar ook je tas niet aan kwijt.
De mening van de jongens was: mwah. Maar ik genoot. Weinig adrenaline, maar echt een prachtige achtbaan die je gezien móet hebben.
Mijn classificatie: ∗∗∗
Alpenexpress
Van de alpenexpress heb ik niks gezien. En dat was niet omdat ik met mijn ogen dicht zat. Het komt omdat ik deze achtbaan heb uitgeprobeerd met een VR-bril op mijn neus. Wat is dat bijzonder!!
Je kunt een kaartje voor de speciale VR-ingang kopen bij een loket. Dit kost €2,-. Je kiest hierbij uit één van de vijf films die je kunt zien. De films zijn zo gemaakt dat het voelt alsof je erin zit, wat logisch is bij een VR-ervaring. Maar hoe knap is het dat deze films precies zijn afgestemd op de achtbaan!
Ik koos voor het filmpje sneeuw. En werkelijk waar, het was alsof ik echt van die helling afgleed. Ik voelde kou, het leek of ik over de kop ging en ik gleed een stukje achteruit van een gletsjer. Niet echt natuurlijk, maar wel heel erg waarheidsgetrouw. Een bizarre ervaring, zeker voor een controlfreak als ik. Mijn hersenen zijn nog een tijdje in de war geweest na deze achtbaan. Gelukkig werd ik niet misselijk, wat ik wel had verwacht. Dit komt omdat de film en achtbaan dus precies gelijk lopen.
Helaas was het uitgeven van de VR-brillen nog niet zo goed geregeld: het (chagrijnige) vrouwtje dat hierover ging had niet genoeg brillen, sprak geen Engels en verdween soms af en toe, wat de wachttijd onnodig lang maakte. Ook was het niet duidelijk hoe je de VR-bril scherp moest stellen, waardoor ik een deel wat wazig zag. Zou dit allemaal iets efficiënter geregeld zijn dan zou het een top ervaring zijn.
Mijn classificatie: ∗∗∗∗
Enne: geen flauw idee hoe deze achtbaan is zonder VR-bril. Hij schijnt scherpe bochten te hebben maar niet echt hard te gaan.
Euro-Mir
De Euro-Mir achtbaan bevindt zich in het Rusland gedeelte van het park. Deze achtbaan heeft een ruimtethema. In de wachtruimte is een indrukwekkende voorstelling van alles wat met de ruimtevaart te maken heeft, en het blacklight maakt dit helemaal af.
De karretjes worden omhooggetakeld met een trommellift: een grote draaiende buis waar het voorste karretje aanhaakt, waardoor de trein langzaam om die buis heen omhoog draait. De karretjes draaien ook nog eens apart van elkaar, dus al met al is er veel gedraai.
Bij de afdaling gaat de trein met zo’n 80 kilometer per uur langs verschillende gebouwen, waarbij de karretjes dus ook nog draaien. Soms kijk je vooruit, soms kijk je achteruit. En soms in de spiegeling van de gebouwen. Best heftig voor je maaginhoud, zeker als je net bij het Russische restaurantje van een flink bord borsjt (met wodka) hebt genoten.
Gelukkig was dat bij mij niet het geval, maar na de eerste keer heb ik deze achtbaan even overgeslagen. De kids bleven echter maar gaan!
Mijn classificatie: ∗∗∗
Zwitserse bobbaan
Een Zwitserse bobbaan, dat klonk mij vrij kalmerend in de oren. Meestal is dat een redelijk kindvriendelijke attractie, toch? En: ik heb weleens een ritje gemaakt op de olympische bobsleebaan in Cortina d’Ampezzo (Italië), nou, daarbij vergeleken valt alles mee.
Wat ik me niet besefte is dat je je nogal ‘los’ voelt in deze baan. De trein met bobsleekarretjes wordt met een ketting omhooggetakeld, maar daarna losgelaten op de baan. ‘De metalen buizen zorgen ervoor dat de rein met volle bewegingssnelheid door de bochten slingert’ is de begeleidende tekst, wat zoiets betekent als: ‘je hebt bij elke bocht het idee dat je eruit zult vliegen’.
Gelukkig kwamen we veilig op de grond, uiteraard, en ook dit was weer een belevenis.
Mijn classificatie: ∗∗
De Matterhorn Blitz
In deze achtbaan, die zich naast de Zwitserse bobbaan bevindt, worden twee karretjes tegelijk met een lift naar 16 meter hoogte gebracht, en vervolgens raas je door scherpe bochten en over heuvels naar beneden. Volgens medeblogger Linda van mamaliefde.nl deed het een beetje denken aan de kopermijn achtbaan in Drievliet, zo schokkerig.
Vorig jaar kwamen we hier niet aan toe, dus deze stond voor dit jaar hoog op de verlanglijst. Een achtbaan waar ook de dochter (1.25 m) onder begeleiding in mocht. Alleen de entourage is al super, in de wachtrij van de Matterhorn Blitz ben je te gast in een Zwitserse boerderij. Supermooi gemaakt, en eigenlijk merk je niet dat je staat te wachten.
De achtbaan zelf vonden we ook heel leuk, de lift is een grappig effect en het schokkerige viel heel erg mee. Verder gaat deze achtbaan best hard, waardoor de dochter hem fantastisch vond en er steeds weer in wilde!
Mijn classificatie: ****
De Eurosat Cancan Coaster
De Eurosat CanCan Coaster konden we vorig jaar niet bezoeken omdat die toen in onderhoud was. Ook deze achtbaan, in het Franse gedeelte van het park en in het straatje van de Moulin Rouge, móesten we dus ervaren.
Het VR-gedeelte van deze achtbaan is alleen toegankelijk voor volwassenen en kinderen vanaf 14 jaar. Medeblogger Merel ‘deed’ deze experience terwijl ik op de kinderen paste, en schrijft dat dit een absolute aanrader is. Je staat hier al in de wachtrij met je VR-bril en helm op, dit zorgt ervoor dat je alles als een spektakel beleeft.
Dat spektakel miste ik een beetje in de ‘gewone’ CanCan Coaster. Hoewel de entourage heel mooi is en je je in de wachtij waant in het Parijs van een eeuw geleden, vond ik de lange wachtrijen niet in verhouding met de baan zelf. Het is leuk dat de baan in het donker is (al werd ik daar een beetje misselijk van) en dat je wat Parijse gebouwen voorbij ziet komen, maar je bent snel beneden en ik vond het de wachttijd niet helemaal waard. De kinderen vonden hem gelukkig superleuk, dus ja, wie ben ik dan. Ik ben er daarom toch drie keer in geweest.
Mijn classificatie: **
Merels classificatie met VR-bril: *****
De B-a-a Express
De Ba-a-a Express is een echte kinderachtbaan, deze bevindt zich in het Ierland gedeelte. Nu is heel Ierland speciaal gericht op kleine kinderen, dus dat hebben wij vakkundig genegeerd. Al had ik een bezoekje aan de Ierse pub wel kunnen waarderen. Wel mooi om te weten dat Europa-Park ook voor kleine kinderen geschikt is!
Pegasus
De Pegasus was onze ‘vooruit dan, nog eentje’ afsluiter van de trip. De jongens wilden nog één achtbaan en deze stond in de buurt en had een korte wachtrij. Wat ik had bij de Wodan, hadden mijn kinderen nu: het ‘is dit alles’ gevoel. Het is namelijk een echte kinderachtbaan, slechts 13 meter hoog en niet echt spannend. Dat de achtbaan over een archeologisch opgravingsgebied zweeft waar naar voorwerpen uit de geschiedenis wordt gezocht, kon ze ook al niet meer boeien. Tijd om naar huis te gaan dus.
Achtbaanrestaurant Food Loop
En ja, Europa-Park moet het nog een beetje overdrijven. Want ook in één van de vele restaurants is het achtbaanthema doorgevoerd. In restaurant Food Loop wordt je maaltijd via een achtbaan bezorgd. Wij hebben zelf geen tijd gehad om dit restaurant te bezoeken, maar op een filmpje dat ik vond ziet het er wel heel grappig uit!
Conclusie
Qua achtbanen kwamen wij helemaal aan onze trekken op deze twee persreizen. Wat hebben we genoten! Maar ook is er nog genoeg te ontdekken voor volgend jaar. Natuurlijk hebben we meer gedaan dan alleen achtbaanritten, maar aan de rest van de ruim 100 attracties zijn we zelfs in al die dagen niet toegekomen.
En wat dacht je van de shows… in totaal is er voor 23 uur per dag aan shows te zien in Europa-Park, waaronder een heuse ijsshow. Genoeg reden dus om hier snel nog een keer terug te komen!
Welke achtbaan is voor jou de absolute topper? Laat het weten in de reacties!
- Ontdek de voordelen van een aanschuifbedje in de slaapkamer - 02/01/2025
- New York, New York - 12/11/2024
- The Big 40 - 03/11/2024
Geef een reactie