Op een gegeven moment kun je er niet meer onderuit: de gezinsauto. Sommigen kopen hem al juichend in de eerste zwangerschap, sommigen stellen het zo lang mogelijk uit en proppen nog jaren de maxi-cosi in het sportieve modelletje met slechts drie deuren.
Een gezinsauto: je leven is voorbij
Ik ben meer het type dat al die mensen meewarig aankeek en stiekem achter mijn hand uitlachte. Een gezinsauto? Kom op zeg. Dat ziet er toch niet uit! En het rijdt voor geen meter… ik schaarde de gezinsauto in het rijtje kort-pittig moederkapsel, geen make-up, makkelijke kleding. Ofwel: dan is je leven echt voorbij. Ik had een Peugeot 205 en mijn peuter zat altijd op de voorstoel in zijn stoeltje, lekker makkelijk. Ook aan een stationcar zou ik nooit beginnen (‘lijkwagen’), een auto met hoge instap vond ik een bejaardenmobiel en een dakkoffer? Een.Dak.Koffer? Whoehahahahahaha.
Dat was toen.
Inmiddels zijn er drie kinderen. En bleek dat principe al na kind twee niet meer zo makkelijk. Een coupé is sportief, een vijfdeurs praktischer. Zeker als je allerlei kinderen in stoeltjes moet wurmen.
Stationcar of niet?
Nadat ik afscheid nam van mijn peugeotje 205 belandde ik niet alleen in een vijfdeurs, ook per ongeluk nog een stationcar. Een oldtimer weliswaar, dus dat was nog wel een beetje stoer. Daarbij was dit een economische keuze: mijn autoverzekering was, door een klein botsinkje met mijn peugeotje, flink duurder geworden. Ook was mijn jeugdige leeftijd hierbij een nadeel. De kosten van de verzekeringspremie zijn van dit soort zaken afhankelijk, wel handig om hier rekening mee te houden. We zijn flink aan de slag gegaan met autoverzekeringen vergelijken, en een oldtimer bleek wel heel interessant qua kosten!
Met kind twee verdubbelden ook de spullen, en toen niet snel daarna kind drie zich aandiende kon ik me niet voorstellen hoe mensen zich zonder stationcar moesten redden. Alleen voor de dubbele kinderwagen had ik al zowat een bus nodig. De oldtimer werd vervangen voor iets nieuwers, want centrale deurvergrendeling leek me ook wel handig. Of iets van airco, in de winter moest ik namelijk elke vijf minuten stoppen om de beslagen ramen te zemen. En mijn oldtimer bevroor steeds aan de buiten- en binnenkant. Hij was dan ook ouder dan ik, en op een gegeven moment zijn ze afgeschreven…
Het bleef een stationcar. Met voldoende ruimte achterin voor die drie kids. Waarvan er meestal eentje voorin zat, want de man ging zelden mee. Maar soms, heel soms, gingen we met zijn vijven weg. En daar wrong de schoen een beetje. Op vakantie zat ik veel achterin, omdat de kinderen nogal snel ruzie maken. Maar de kinderen werden groter, net als mijn kont. En eigenlijk past het niet meer zo goed. Ik moest een auto met vijf volwaardige zitplaatsen, waar 3 volwassenen of grote kinderen achterin kunnen zitten.
Een 7-zitter is ideaal
En als ik dan toch bezig was, het liefst gelijk een 7-zitter. Zeker als je nog eens iemand mee wilt nemen (kinderfeestjes) is dat handig. Dus ja. In de loop der jaren heb ik aan het idee kunnen wennen, maar nu waren we toch echt op zo’n punt beland: kom er een MPV. Een More Persons Van. Het woord ‘Van’ doet me al huiveren, en in mijn achterhoofd zoemt een liedje van jaren terug: busje komt zo, busje komt zo…
Het is een strijd tussen een praktische oplossing en een groot ego. Tussen ruimte en esthetiek. Tussen op vakantie aankomen zonder slaapkont en met blije kinderen of met een voldane arrogante grijns je medeweggebruikers inhalen. En die strijd is heftig.
Waar moet de gezinsauto aan voldoen?
In deze bizarre spagaat waarin we ons bevinden zijn we onafhakelijk van elkaar op onderzoek uit gegaan. Dit hielp echter weinig. Het werd al snel duidelijk dat we allebei iets anders belangrijk vinden. Ik deel onze top 5 even met jullie.
Wat de man belangrijk vindt:
- Welke motor er in de auto zit (en dan vooral het vermogen)
- Wat voor velgen eronder zitten
- Of er lederen bekleding in zit
- Het moet een automaat zijn
- Er moet diesel in. Of minstens bezine. Iets elektisch, hybride of wat dan ook komt er niet in
Dit in tegenstelling tot mijn lijstje, ik let namelijk meer op:
- Het aantal (en formaat van de) zitplaatsen: 3 volwaardige zitplaatsen achterin
- De grootte van de kofferbak
- Of er een trekhaak op zit (voor de fietsendrager)
- De kleur
- Of de auto Wifi heeft
En ja, ga je met deze 10 criteria zoeken dan kom je uit op… niks.
Drie volwaardige zitplaatsen achterin
Volgens mij is één van de belangrijkste criteria voor veel ouders of er drie fatsoenlijke zitplaatsen achterin zijn. En dan bedoel ik niet twee echte zitplaatsen met een soort hobbel ertussen waar dan voor de vorm een gordel bij zit. Die krijg je namelijk nooit om als je volwassen heupen tussen twee stoeltjes moet proppen. En wat als je drie autostoeltjes kwijt moet op de achterbank? Er zijn maar weinig auto’s waar dit mogelijk is. Ook als drie volwassenen naast elkaar zitten in de auto is in veel auto’s lastig.
Drie autostoeltjes naast elkaar
Denk je dat je op marktplaats of autowebsites kunt selecteren op ‘passen 3 stoeltjes achterin?’ Nee hoor. Vaak zitten er niet eens foto’s van de achterbank bij. Wel van de trekhaak, de ruitenwisserhendel of zelfs 5 plaatjes van de boekjes. Alsof ik daar iets aan zie! En als ik google op ‘auto met drie volwaardige zitplaatsen achterin’ kom ik op wat forums, geen duidelijke site met plaatjes waarbij je makkelijk kunt vergelijken.
De ANWB heeft de regels rondom autostoeltjes duidelijk op hun website staan. Kinderen tot 1.35 meter moeten in een goedgekeurd autostoeltje worden vervoerd. Maarrrrr er is een uitzondering: als er tussen twee stoeltjes geen derde stoeltje past, mag een kind vanaf 3 jaar daar tussenin zonder stoeltje, slechts in de gordel. Huh? Dus ze moeten in een stoeltje voor de veiligheid, maar als het niet past dan maar niet? Ik denk dat de meeste weldenkende ouders dan toch voor een veilig kinderzitje kiezen, niet? Zelfs onze 11-jarige, die al over de 1.40 meter is, zit nog op een verhoging. Gewoon, omdat dit fijn zit.
De ideale gezinsauto
Anyway, in mijn zoektocht heb ik een selectie gemaakt van auto’s waar volgens mij drie volwaardige zitplaatsen achterin zijn. Let wel op, dit zijn de betaalbare haalbare voor veel mensen. In een Porsche Cayenne past het misschien ook, maar die kan ik niet betalen. En is ook lelijk, dan neem ik liever een goedkope lelijke.
– Renault (grand) Espace: Grand, zoals de naam zegt, maar oerend lelijk. Maar ja, die ruimte…
– Peugeot 5008: Iets stoerder dan de renault. Sowieso ben ik peugeot fan, na mijn heerlijke 205’jes. Maar het ligt aan het bouwjaar, sommigen zijn niet om aan te gluren.
– Opel Zafira: Echt een boerengezinswagen, ook in 7-zitter te verkrijgen. Tja, mooi is anders…
– Kia Carens: Nooit gedacht dat ik Kia zou overwegen, maar ik werd getipt. Verrassend veel ruimte, 7 stoelen erin.. het blijft alleen een Kia.
– Ford S-Max of Galaxy: Ja. Best veel ruimte en ziet er ook redelijk uit. Maar uit ervaring weet ik dat een Ford echt voor geen meter rijdt
Mijn keuze
Uiteindelijk hebben wij gekozen voor een Peugeot 5008. Een 7-zitter, maar wel een SUV. Stoer én praktisch dus. En man, wat ben ik er blij mee. Oké, hij heeft misschien niet zoveel PK als de man zou willen maar dat is zijn probleem, ik rijd er toch in. Hij is van alle gemakken voorzien en ik ben dol op de ruimte die erin zit!
Ik ben benieuwd: wat voor auto hebben jullie? Ga jij voor praktisch en degelijk of voor mooi en stoer? Of heb jij ook een combinatie van beiden gevonden??
*Dit is geen reclame voor Peugeot. Of ja, eigenlijk wel, want ik ben fan. Maar ze betalen mij er niet voor. Gelukkig heb ik met mijn mooie blauwe ogen wel een beetje af weten te dingen bij de autodealer. Mochten ze in de toekomst auto’s uitdelen houd ik me van harte aanbevolen.
- Ontdek de voordelen van een aanschuifbedje in de slaapkamer - 02/01/2025
- New York, New York - 12/11/2024
- The Big 40 - 03/11/2024
Robin zegt
Je verhaal klinkt erg herkenbaar qua zoektocht naar volwaardige drie zitter onze voorkeur had station vanwege ruimte in kofferbak. Uiteindelijk zijn we toch voor een Honda FRV gegaan met 3 stoelen voor en drie achter wat waarvan er twee achterin Isofix hebben en de middelste stoel voorin ivm jonge kids 2,5 / 5 / 1 jaar. De auto bevalt erg goed al is ie niet zuinig en is de kofferbak net wat te beperkt vergeleken met onze vorige Ford Focus Wagon. De Peugeot 5008 houden we zeker voor de toekomst in gedachten ivm veel meer kofferbak inhoud zo lijkt het op de foto’s. Even liters nog opzoeken. Ford vonden wij overigens wel heerlijk op de weg liggen of doel je op hogere/MPV modellen van ze?
Walter zegt
Ongeveer zelfde zoektocht en met als resultaat: Toyota Verso. Drie volwaardige zitplaatsen achterin was eerste vereiste. De middelste stoel mocht niet kleiner zijn dan de andere twee ernaast. In deze Toyota verrassend toch veel ruimte in de achterbak, vooral onder de plaat van de kofferbak. .
Dien zegt
We zijn druk in deze zoektocht beland. Ik overweeg een Peugeot 5008. En zeker geen fan van Peugeot, maar goed.
Nu een Skoda Octavia, dacht dat hij erg groot was. Maar drie kinderzitjes krijg ik er niet in op de achterbank. En ertussen zitten is alles behalve comfortabel.
annet zegt
Heb je dan de 130 of 180? Wij zijn een beetje bang dat die 130 niet vooruit te branden is (was hij tijdens de proefrit op de snelweg al niet, met maar 2 man er in..
bij ons is verder nog in de running een bwm grand tourer…
Lisette zegt
Ik heb de 1.6 liter, de 1.2 kon ik inderdaad geestelijk niet aan, haha. Nu kwam ik van een diesel dus daarbij vergeleken trekt hij sws al beter, maar nee, het is geen sportwagen. Aan de andere kant wogen de andere voordelen voor mij iets zwaarder (en nu hoef ik niet bang te zijn dat mijn man hem steeds meeneemt haha)
Linda zegt
Leuk artikel! Ik mis enkel de Renault scenic en Volkswagen touran en Toyota verso in dit lijstje. En als je echt een bizar ruime auto wil: de Citroën berlingo (met 7 stoelen).
De touran is overigens goedkoper in vaste lasten dan de scenic..?..
Opvallend vind ik dat de meeste SUV’s erg krap zijn van binnen.
Trouwens, ook in een Passat of Superb past het, maar je kunt nooit meer bij de gordel van de middelste stoel…
ik ben zelf alleen nog benieuwd naar de avensis, die heb ik van binnen opgemeten en is van deur tot deur breder dan veel 3zitters. Maar das wel een wat duurdere auto
Jennifer zegt
Zijn er verder geen Hyundai modellen, waar 3 autostoeltjes in passen op de achterbank?
Lisette zegt
Vast wel, maar ik wilde een mooie 😉
Laura zegt
Wij hebben een Toyota Corolla Verso. Heerlijk veel ruimte. Ook in de kofferbak (als je de 6e en 7e stoel niet in gebruik hebt) En een voordeel vind ik dat je de stoelen 3, 4 en 5 ook nog 30 cm naar voren of naar achteren kan zetten als je meer beenruimte achterin of meer kofferbakruimte wil. Heeft al vaak gezorgd dat iets nog net wel in de kofferbak paste of een langer iemand zijn knieën makkelijk kwijt kon. Nog een voordeel is dat hij onze caravan kan trekken. En het uiterlijk, tja…. Toch van ondergeschikt belang. De betrouwbaarheid van Toyota daarentegen… 😀 : tot nu toe geen kosten aan de auto gehad behalve reguliere onderhoudsbeurten. (Gekocht in 2016 met ruim 150.000 op de teller, bouwjaar 2005, automaat)
Dien zegt
We hebben lang de Peugeot 5008 overwogen. Maar na 2 proefritten vonden we hem niet zo fijn rijden. Nu een BMW 2-serie gran tourer gekocht. Rijdt heerlijk! Bij de dealer gepast. En ook hier passen 3 stoeltjes achterin (maxicosi cabriofix, Tobi en Rodi). En was nog goedkoper met (zo goed als) alle opties die we bij de Peugeot wilden. En ook 2 stoeltjes extra achterin.
Kees Onman zegt
Ik zou alleen elektrisch of hybride overwogen hebben. Diesel is kansloos en benzine is veel te duur en beide zijn antiek.
5008 heeft een SUV imago dus iedereen denkt kleine piemel.
Briljante keuze voor de by far meest onbetrouwbare auto die je kon kiezen.
Lisette zegt
Hahaha, ik heb even gecheckt maar mijn piemel blijkt inderdaad niet zo groot! En met die stijgende stroomprijzen ben ik vooralsnog erg blij met mijn benzine. Over een paar jaar zien we wel verder.
Pleunie zegt
Een seat alhambra, 5-zitter ! Top auto! al worden die niet meer gemaakt sinds 2019..
Falco zegt
Een Citroen Gand C4 Picasso of tegenwoordig Spacetourer, met 3 volledige stoelen achter + 2 extra zitjes standaard. Heeft een Peugeot motor trouwens.
Ik had hiervoor 2x een VW Touran die reden ook goed. Citroen biedt veel auto voor minder geld vergeleken met VW. De Citroen is echt een reis auto en de kinderen, nu 3 tieners hebben veel been/ruimte achterin. en af en toe extra meerijders voor stoel 6 en 7.
Ik ga voor de volgende auto mij ook eens in de Toyota & Peugot verdiepen.
Sabbir zegt
Very helpful! thank you for the Blog Commenting Sites list, it is very helpful, I was searching for some valuable links. Good work, and keep sharing your research and knowledge. Thank you again….,,,,