Als ondernemer ben je niet klaar als je om 17.00 uur (of 18.00 uur) de deur achter je dicht trekt. Bij het voeren van een onderneming komt een hoop administratie kijken. Daar kun je een financiële afdeling voor oprichten, maar als je zzp’er bent, zoals ik, moet je het meestal zelf oplossen. Of je besteedt het uit. Vandaag de voor- en nadelen op een rijtje.
Administratie uitbesteden
Het makkelijkste is natuurlijk om een boekhouder in de arm te nemen en die alles te laten doen. Ik heb dit jarenlang gedaan, omdat ik altijd riep: ‘administratie is niet mijn ding’. Dat klopt ook. Ik kan het wel, maar heb er gewoon geen zin in. Alleen kan een boekhouder flink veel geld kosten, en is dat best zonde. Het is dus een afweging: ga je voor luxe die geld kost, of ga je er toch af en toe even voor zitten?
Online boekhoudprogramma’s
In de huidige tijd zijn er namelijk genoeg online boekhoudprogramma’s die je heel veel werk uit handen kunnen nemen. Bijvoorbeeld Jortt. Je kunt er facturen mee maken, een overzicht krijgen van je inkomsten en uitgaven en makkelijk belastingaangifte doen. Kan er dan niets misgaan? Heus wel. Ik heb heel vaak bonnetjes waarbij ik bijvoorbeeld niet weet onder welke grootboekrekening ze vallen. Daarom is er een hulplijn: als je even vastloopt kun je wel een boekhouder of coach inschakelen, wat natuurlijk rust geeft.
Verschillende branches
Dan scheelt het nogal in wat voor branche je onderneemt. Als je zoals ik ondernemer bent in de medische sector, heb je kans dat die boekhouding niet zo spannend is. Ik heb weinig facturen, hoef geen BTW-aangifte te doen… het werd voor mij al complexer toen mijn blog erbij kwam. Wil je je bedrijf nog verder uitbreiden, bijvoorbeeld met een webshop, dan heb je helemaal kans dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ook dan is het goed om bij twijfel altijd hulp in te roepen. Ga niet ‘zomaar wat doen’ want je wilt echt geen ruzie met de belastingdienst!
Regelmaat
Inmiddels doe ik een deel van de administratie zelf, maar heb ik een boekhouder om alles te controleren en de belastingaangifte te doen. Dat is weer wat simpeler nu ik geen fiscaal partner meer heb, maar toch vind ik het een fijn idee dat de boekhouder controle houdt. Voor mezelf merk ik dat het fijn is om regelmaat te hebben: elke maand even gaan zitten om een overzicht te maken van mijn uren en kilometers, en facturen te maken. Op een vast moment, dat ik inplan in mijn agenda. Ik heb er nooit zin in maar ben altijd wel weer blij als het gebeurd is!
Ben jij ondernemer en hoe ga jij om met je administratie? Ik ben benieuwd!
- New York, New York - 12/11/2024
- The Big 40 - 03/11/2024
- Creëer een unieke sfeer met bijzondere wanddecoratie voor thuis - 18/10/2024
Geef een reactie