Gisteren was het dus zover. Ik ging voor de klas. De juffen en meesters deden mee aan de prikactie van PO in actie, en bij ons had school besloten om in dat uur ouders voor de klas te zetten. Superleuk natuurlijk, ware het niet dat ik één van die ouders was. En dat vond ik best spannend!
Ik ging 20 minuten voor groep 3, en heb daarna nog een halfuur iets verteld voor groep 7. De juffen en meesters gebruikten deze tijd om aan hun administratie te werken. Bij de lagere klassen zaten de leerkrachten gewoon in de klas, zij blijven immers verantwoordelijk. Bij de hogere groepen zaten de leerkrachten op de gang te werken.
Toen ik mijn vorige blog over de staking deelde in een facebookgroep voor leerkrachten, kreeg ik ook negatieve reacties. Door als ouder voor de klas te gaan zou ik de actie ondermijnen en zou de overheid nóg geen signaal krijgen. Ja en nee, ik snap die reactie wel. Bij ons op school was het echter de keuze: dit, of helemaal niet staken. Voor mijn gevoel heb ik dus wel degelijk bijgedragen aan de actie, dat was in ieder geval de insteek. Daarnaast wist de media onze school door deze actie ook te vinden, wat volgens mij alleen maar bijdraagt aan de actie!
Laat ik zeggen, het was een hele ervaring om voor de klas te staan. Ik vind het superleuk dat ik uiteindelijk gedaan heb, zo heb ik een klein inkijkje kunnen krijgen in wat de juffen en meesters de hele dag doen. Piepklein, want ik realiseer me dat zij veel meer doen dan alleen maar een presentatietje geven over iets wat ze zelf heel leuk vinden. Maar goed, ik heb het toch gedaan. Ik begon in groep 3, waar ik heb verteld over de teelt van tomaten.
Vandaag deel ik mijn gedachten ‘als juf’ met jullie. Dit beperkt zich niet tot de lesjes die ik heb gegeven, want uiteraard had ik van tevoren ook wat voorbereiding nodig.
Vooraf:
1. Oh, die 20 minuutjes klets ik wel vol. Ik klets toch de hele dag. Ik neem gewoon een doos tomaten mee, dan zie ik het wel.
2. Shit, wat moet ik nou 20 minuten vertellen over tomaten. Misschien een filmpje erbij zoeken.
3. Dat filmpje duurt maar 3 minuten. Nog iets erbij dan? Nog een filmpje?
4. Voordat ze allemaal zitten zijn er misschien al 5 minuten voorbij
5. Of niet. Nou ja, ik kan altijd nog ‘ik zie ik zie wat jij niet ziet’ doen
6. Voor de zekerheid maak ik nog even een powerpoint over aardwarmte
7. Kan ik die wel laten zien op dat gekke digibord? Weet ik veel hoe dat werkt… Nou ja, ik print hem wel uit.
8. (’s avonds, in bed) Shit, als ze maar luisteren morgen
9. Wat als ze het heel stom vinden? Als ik geen orde kan houden?
10. Wat zal mijn eigen kind vinden? Misschien schaamt hij zich wel
11. Of vindt hij het juist leuk
12. Zal ik hem de beurt geven of juist niet?
13. (’s nachts) Wat is dat voor herrie?
14. Oh, een groepsapp
15. Is het weekend?
16. Oh nee ik moet morgen voor de klas. Shit.
17. Wat als ik een black-out krijg?
18. Nu kan ik niet meer slapen
Voor de klas:
19. Jeetje wat een gesjouw. ik heb een presentatie, een tas en zes kilo tomaten bij me. En dat voor die 20 minuten
20. Goed, ik doe dit gewoon. Dit is leuk
21. Oh help, de bel
22. Volgens mij is iedereen er
23. Maar nu rennen ze door de klas
24. Waarom pakken ze boekjes?
25. Oké, ik moet klappen om ze stil te krijgen
26. Nou, dit heeft echt geen effect
27. Zal ik zeggen dat de vloer lava is?
28. Oh gewoon aftellen helpt ook
29. Moet ik nog bidden eigenlijk? Of zingen? Of de dag openen?
30. Ik zeg gewoon dat we dat overslaan.
31. Shit, ik moet nu al plassen
32. Zouden er nog traktaties komen? Ik kon niet eten vanochtend van de zenuwen
33. Wel goed voor de lijn, dit vak
34. Oké ik begin gewoon over tomaten te praten
35. Oh er steekt er 1 zijn vinger op. Heb ik tijd voor vragen? Nou vooruit, eentje dan
36. Direct nog 5 vingers. Ehhh shit.
37. En twee die er gewoon doorheen kletsen
38. Ik vraag of ze hun vraag parkeren tot het eind
39. Kunnen kinderen van 6 dat al?
40. Ik zal alvast vertellen dat we aan het eind wat leuks gaan doen
41. Dat is goed toch? Van te voren je planning vertellen?
42. Ik worstel me nog even door mijn verhaal heen, ik heb het niet voor niets ingestudeerd
43. Ik overschreeuw mezelf… Misschien moet ik een raadspelletje doen
44. Met tomaten als prijs
45. Ja, ik zou ook teleurgesteld zijn als winnaar
46. Nou ja goed. Eeuwige roem is ook fijn. Heeft het kind maar mooi geleerd
47. Ik start mijn filmpje over de tomatentuin op. Heb ik even rust.
48. Ze praten er doorheen! Wat nu?
49. Waarom doet die meester niets?
50. Oh ja, die staakt
51. Wat is er?
52. Ja, goeie vraag
53. Oh nee, ik zou geen vragen beantwoorden. Lekker consequent ook.
54. Moet je plassen? Ben je thuis niet geweest?
55. Plassen mag altijd. Denk ik.
56. Nee, niet gelijk allemaal gaan!
57. Is de tijd al voorbij?
58. Ik moet eigenlijk ook plassen. En koffie.
59. Hoe doen die meesters en juffen dat toch?!? Er is pas een kwartier voorbij
60. Ik laat ze gewoon uitrekenen hoeveel tomaten er op een pallet gaan
61. 60 x 150. Wie weet hoeveel dat is?
62. Shit, weet ik zelf ook niet
63. Is het gek als ik het even snel uitreken op mijn telefoon?
64. Oké, allemaal achter je stoel staan, we gaan dansen!!
65. Lang leve het digibord
En natuurlijk achteraf, nadat ik deze uitdaging had overleefd:
66. Dit was echt superleuk
67. Ik ben kapot
68. Wat doen al die uitgebluste ouders hier op de gang? Oh, ook lesgegeven
69. Misschien moeten we een lotgenotengroep starten
70. Hebben ze alleen koffie? Niets sterkers?
En dit was alleen nog groep 3. Hierna heb ik een halfuurtje les gegeven voor groep 7. Daar heb ik verteld over bloggen en vloggen. De tijd vloog voorbij, maar dat was zeker ook omdat ik een activiteit had bedacht. De interactie met kinderen van 10/11/12 jaar is heel anders dan met groep 3, ontzettend leuk om dat verschil te merken. Gelukkig had ik tussendoor wel even tijd voor koffie en om te plassen.
Kortom: een leerzame dag. De kinderen zijn superlief geweest en ik heb me heel erg vermaakt. Heel leuk om dit eens mee te maken. Ik heb van meerdere ouders gehoord dat hun kinderen echt iets hebben opgestoken van mijn lessen, en dat geeft een ontzettende kick. Ik kan me voorstellen dat het fantastisch is om een klas een jaar lang te zien groeien en alles te leren. Tegelijkertijd heb ik natuurlijk niets meegekregen van alle administratieve rompslomp en bijkomend werk, behalve dan die ene slapeloze nacht.
Respect voor alle leraren, en ik hoop dat ze met deze actie het resultaat behalen waar ze voor strijden!
- Ontdek de voordelen van een aanschuifbedje in de slaapkamer - 02/01/2025
- New York, New York - 12/11/2024
- The Big 40 - 03/11/2024
Judith zegt
Leuk, maar waarom gebruik je regelmatig dat straatwoordje sh#t. Dat kun je makkelijk vervangen door ‘Ohhh help’ lijkt me!
Lisette zegt
Dit is wat ik dacht hè, niet wat ik hardop zei! Qua gedachten vond ik dit nog best netjes 😉
Jacqueline zegt
Leuk dat jullie school de actie zo heeft vormgegeven, zo krijg je als ouder ook een klein beetje meer beeld van hoe het is.
Maar om het een staking te noemen… ze zijn nog steeds aan het werk. 😉 (zegt een docent die nog nooit gestaakt heeft, want anders lopen de studenten achter met de lesstof en al het andere werk schuift ook maar op)
Nathalie zegt
Klinkt al met al als een leuke, spannende en gekke beleving! Daarnaast is het ook wel weer eens een leuke creatieve omvorming van de staking 🙂